Draadjeslift

1.    INLEIDING
Deze informatie geeft u een beeld van spandraden-techniek, zodat u met kennis van zaken uw toestemming kan geven. De behandelende arts is uiteraard bereid om al uw vragen over deze ingreep te beantwoorden.

2.    AARD EN VERLOOP VAN DE INGREEP
De behandeling betreft de subdermale plaatsing van getande draden (ingesneden over hun ganse lengte) om de ingevallen weefsels van de jugale zones (wangen) terug te strekken.
De ingreep gebeurt onder lokale verdoving en duurt ongeveer 1 uur.
Er bestaat een litteken van 5mm in de pre-auriculaire behaarde hoofdhuid. Dit is een richtpunt waardoor de draden zeer gemakkelijk kunnen weggenomen worden.
Voordeel: de methode is volledig omkeerbaar.

3.    DOEL VAN DE INGREEP
Het doel van de ingreep is de huid van de wangen terug te strekken wanneer het teveel aan huid miniem is (liftend effect).
Zoals bij vrijwel elke medische ingreep bestaat de mogelijkheid dat het beoogde doel niet volledig wordt bereikt. De arts komt derhalve met de patiënt overeen om volgens de regels van de kunst te werken, maar belooft geen welbepaald resultaat (inspanningsverbintenis).

4.    ONGEWENSTE EFFECTEN
–    Bloeduitstorting (blauwe plek) op de plaatsen van de verdoving.
–    Lokale zwelling (dikwijls 1 jukbeen). Het betreft een klein diep hematoom (niet gekleurd), te wijten aan de doorgang van de draad en dat verdwijnt na 2 tot 3 weken.
–    Onregelmatigheden van de huid, te wijten aan
o    hetzij een kleine zwelling: verdwijnt na 3 tot 4 dagen
o    hetzij een ongelijke tractie op een draad. Wordt gemakkelijk verholpen door de huid een beetje los te maken
–    Gevoel van tractie en/of tintelingen gedurende 2 weken.
–    Uitzonderlijk electieve (gelokaliseerde) pijn door irritatie van een zenuwnetwerk. Wordt behandeld door door de huid een beetje los te maken en/of ontstekingsremmers.
–    Zeer uitzonderlijk infectie van een draad (roodheid, pijn, warmte) die dan moet verwijderd worden.

5. GEVOLGEN
Behoudens de eventuele huidonregelmatigheid en de zwelling van de wangen, kan de patiënt zich snel vertonen.

6. FOTO’S
Om het resultaat van de ingreep beter te kunnen beoordelen evenals voor educatieve en wetenschappelijke taken, zoals voordrachten en wetenschappelijke publicaties, kunnen eventueel foto’s worden genomen. Op de foto’s wordt de patiënt onherkenbaar gemaakt.
De patiënt is hiervan op de hoogte en stemt hierin toe.

7. KOSTEN
Deze ingreep wordt uitgevoerd omwille van cosmetische redenen en is niet terugbetaald door het ziekenfonds.